Groep 1-2 A De eerste schoolweken

Geplaatst op zaterdag 11 november 2017

Na 6 weken vakantie was het op 4 september dan echt zo ver.
We gaan weer naar school en samen zitten we gezellig in groep 1-2 A
Wij hebben 2 juffen op maandag-woensdag-donderdag en vrijdag is juf Jolanda er. Op dinsdag staat juf Phyleke voor de groep.

Samen hebben wij een mooie missie bedacht:

wanneer we samen spelen
zullen we samen delen

ruzie maken is niet fijn
laten we allemaal vriendjes zijn

wij zorgen samen voor een fijne dag
me een vrolijk gezicht en een blije lach

september

De eerste 2 weken stonden in het teken van het maken van regels en afspraken. Daar
hoort samen spelen natuurlijk ook bij. De handpoppen van Onderbouwd hebben zich weer netjes voorgesteld. We hebben nu ook de echte rekenflat en taalflat op school. Dat zorgt voor veel betrokkenheid.

 

Ook zijn er al jarigen geweest, hiep hiep hoera van harte gefeliciteerd allemaal!
Vanaf 17 september start ons eerste thema, we gaan werken over het thema boeken-post.
Wij hebben er veel zin in we gaan er een leuk jaar van maken.

Wie is onze juf eigenlijk??
Ik ben Jolanda Essenstam ik ben nog 39 jaar oud! Ik heb 1.5 jaar op het Spectrum gewerkt voor de groepen 1-2 en 3-4. Ook heb ik ruim 10 jaar lesgegeven aan kinderen van kermisexpoitanten en circusmedewerkers. Dit was een heel leuke uitdagende leerzame periode.
Sinds afgelopen zomer werk ik op de Driemaster en ik heb mijn draai al flink gevonden in groep 1-2A.
De kinderen vinden het leukst wanneer ik mij verkleed als tante Truus.

 

Methode Onderbouwd
Arie de Letterkanarie is een handpop die met regelmaat gebruikt wordt in de groepen 1 en 2. De kinderen weten dat wanneer Arie in de klas is, er gewerkt gaat worden met letters. Hij heet niet voor niets Arie de Letterkanarie.
Zo hebben we ook Sjoerd de Cijferwoerd voor het omgaan met de cijfersymbolen en de rangtelwoorden. Fred de Bever heeft een autootje. Moet hij linksaf, rechtsaf of rechtdoor? De kinderen helpen Fred met de ruimtelijke oriëntatie. Soms is de juf geen juf meer maar ‘Tante Truus’. Zij ruimt de boel netjes op, ze houdt van orde en netheid: sorteren en seriëren (kleur, vorm, groot en klein).
De handpoppen horen bij de methode ‘Onderbouwd’, ontwikkeld en geschreven door drs. Simone de Groot.
We hebben op school twee torens staan: de Rekenflat en Villa Letterpret. In deze torens wonen onze handpoppen.
Met de Rekenflat werken we doelgericht aan het stimuleren van de reken-wiskundige ontwikkeling van jonge kinderen.
Villa Letterpret is voor de bevordering van de taalontwikkeling en het fonemisch bewustzijn (het begrijpen dat gesproken woorden uit klanken, fonemen bestaan).