Groep 1/2 B Allerlei berichten

Geplaatst op vrijdag 1 december 2017

Welkom op de pagina van groep  1/2 B! Wij zijn in de klas met 22 kinderen waarvan 12 jongens en 10 meiden.

Onze juffen zijn:

Maandag:    Ilona

Dinsdag     Fazilet en Ilona

Woensdag   Fazilet

Donderdag         Fazilet en Ilona

Vrijdag      Ilona

We zijn intussen al weer even bezig met dit schooljaar. We hebben de eerste twee weken kennis kunnen maken met elkaar, We hebben het over de vakantie gehad en wat we allemaal gedaan hebben. Daar hebben we ook een tekening over gemaakt.

Ook hebben we kennis gemaakt met de dieren uit de letterflat en de rekentoren.

Arie de Letterkanarie is een handpop die met regelmaat gebruikt wordt in de groepen 1 en 2. De kinderen weten dat wanneer Arie in de klas is, er gewerkt gaat worden met letters. Hij heet niet voor niets Arie de Letterkanarie.
Zo hebben we ook Sjoerd de Cijferwoerd voor het omgaan met de cijfersymbolen en de rangtelwoorden.  Fred de Bever heeft een auto. Moet hij linksaf, rechtsaf of rechtdoor? De kinderen helpen Fred met de ruimtelijke oriëntatie. Soms is de juf geen juf meer maar ‘Tante Truus’. Zij ruimt de boel netjes op. Ze houdt van orde en netheid: sorteren en seriëren (kleur, vorm, groot en klein).

De handpoppen horen bij de methode ‘Onderbouwd’, ontwikkeld en geschreven door drs. Simone de Groot.
We hebben op school twee torens staan: de Rekenflat en Villa Letterpret. In deze torens wonen onze handpoppen.
Met de Rekenflat werken we doelgericht aan het stimuleren van de reken-wiskundige ontwikkeling van jonge kinderen.
Villa Letterpret is voor de bevordering van de taalontwikkeling en het fonemisch bewustzijn (het begrijpen dat gesproken woorden uit klanken, fonemen bestaan).

We hebben de eerste weken gewerkt over het thema post en boeken. We hebben van alles gedaan over post en boeken, van boeken sorteren van groot naar klein en dik en dun tot post maken, bezorgen en postbode spelen. We hebben ook met de hele klas een brief gestuurd naar juf Teagan en die heeft ze op school gekregen van de postbode.

We zijn met de hele klas met blokjes aan het stemmen gegaan om te kijken welke regels wij in onze klas het belangrijkste vinden.

Hier zien we welke regels en afspraken wij gekozen hebben omdat deze de meeste stemmen hadden, dus voor ons het belangrijkste waren.

De kinderen hebben van alles gemaakt wat ze graag op de foto wilden hebben.

Daarna hebben we gewerkt over het thema post en boeken. We hebben van alles gedaan over de herfst. Onder andere een herfstboom gemaakt, een paddenstoel geknutseld, spinnen gemaakt. We zongen over ‘De spin wie de win.’ Ook zijn we natuurlijk met Sint Maarten bezig geweest. We hebben veel nieuwe liedjes geleerd en in een groep doorbroken circuitvorm een lampion gemaakt. De kinderen mochten zelf kiezen welke lampion ze wilden maken. Dat kon in een andere klas bij een andere juf zijn, of in de eigen klas. Afhankelijk van welke lampion ze hadden gekozen.

We hebben zelf van stoepkrijt en water krijtverf gemaakt waarmee we allerlei figuren op het plein hebben gemaakt. De kinderen waren erg enthousiast lekker kliederen!

We zijn tijdens dit thema bij een voorstelling van Woeste Willem in de Kubus geweest.

We hebben ook een herfstwandeling gemaakt. Fijn dat we daarvoor zoveel ouders hadden die kwamen helpen! We hebben allerlei herfstschatten gezocht in het bos en hebben deze in onze schatkisten gestopt! Er zijn allerlei bijzondere beestjes en dingen gezien! Zelfs berenpoten!

We hebben ook eekhoorns gemaakt van klei. Dit deden we van balletjes en korte slangetjes van de klei. Deze moesten wij daarna aan elkaar ‘smeren’.

Op dit moment werken we over Sinterklaas en zijn pieten. We hebben allerlei hoeken in de klas. Een bakkerij waar de kinderen van klei pepernoten en chocolade letters kunnen maken. Het kantoor van Sinterklaas, waar Sinterklaas kan rekenen, wegen, optellen, schrijven etc. De poppenkast met de handpoppen Sint, Pieten en Amerigo. Het poppenhuis met de stoomboot, Sint en Pieten. De bouwhoek waar een stoomboot gemaakt kan worden, en een speelgoedwinkel waar pieten inkopen kunnen doen en kunnen in- (en natuurlijk uit) pakken.

We hebben tussendoor ook even lekker geklust, we hebben een nieuwe plek waar we onze bekers en bakjes neer kunnen zetten, gelukkig waren er hele handige jongens die ons daarbij wilden helpen!

We zingen onder andere over ‘4 zwarte pieten’, ‘het paard van Sinterklaas is ziek’ en ‘Hé beste piet, ik heb een idee’.

We hebben afgelopen woensdag pietengym gedaan en donderdag pepernoten gebakken op school!

Tijdens het voorbereiden van het pepernoten maken hebben we gewogen, geproefd, geroken, gekneed en natuurlijk de pepernoten gemaakt en geproefd!